- Artiklid
- Laste areng ja loovus
Laste areng ja loovus
Laste loovus erineb täiskasvanute omast, see ei ole suunatud millegi erakordse loomiseks, vaid laps teeb midagi, sest tahab tegutseda.
Õppides maailma tundma ja ennast väljendama, lähtuvad lapsed emotsioonist ning hetkemeeleolust, nende mõttemaailm ei pruugi alluda täiskasvanute reeglitele, nad märkavad detaile ja toovad esile peamise. Ja nad õpivad ennast kuulama ja kuulma: oma tundeid, mõtteid ning soove.
Loovuse eri komponentidel on lapse arengule terviklik mõju:
• kunst ja käsitöö arendavad peenmotoorikat, soodustavad intellektuaalset arengut;
• esteetiline areng suunab tema kunstilist ja emotsionaalset maailmataju;
• kujuneb eneseteadvus ja enesehinnang, enda, oma vajaduste ja soovide tajumine;
• arenevad kõik vaimsed protsessid: mõtlemine, kujutlusvõime, mälu, taju. Suureneb tahtliku tähelepanu kontsentratsioon;
• lapse loominguline eneseteos mõjub hästi tema psühholoogilisele heaolule.
Sobivate tingimuste korral hakkab lapse loomelisus avalduma juba üsna varakult – umbes pooleaastaselt. Kui pakkuda lapsele võimalust värvidega mängimiseks, siis toimetab ta nendega meeleldi – nii areneb tema fantaasia ja iseseisvus.
Loovus ei saa olla pealesunnitud, selleks tuleb luua õiged tingimused ja leida koos lapsega talle meelepärane tegevus ning õige väljund.